Auta typu pick-up se mně prostě líbí, a proto jsem si už dlouho chtěl nějaké vyzkoušet. Tato možnost se naskytla až teď a ve Fordu Carent v Brně mě toto auto půjčili. Měl jsem možnost si ho vyzkoušet na celý den. Jak s takovou velkou "obludou" jezdí? Vážně dobře :-)
Motor a výbava
Motory jsou aktuálně v nabídce 3 - všechny benzínové, všechny s automatem (kromě nejslabšího v nejnižší výbavě, ten je v manuálu). Obsah je 2 litrů, 2,3 litrů a 3,0 litrů. Výkon pak od 170 koní do 280 koní.
Půjčené auto bylo ve výbavě Wildtrack a zjednodušeně se dá říct, že má všechno - vyhřívaná sedadla, sledování mrtvého úhlu, parkovací kamera 360°, navigace, velký displej, zrcadlení mobilu, elektrický kryt korby. Prostě vše, co mají dnes moderní auta.
Pod kapotou mnou testovaného auta byl hybridní motor o výkonu 280 koní. Když jsem si to přečetl, řekl jsem si "super, to pojede jak drak". Jenže on ten drak má s plnou nádrží a se mnou 2,5 tuny. Takže ve srovnání s mým autem, které váží 1,7 tuny a má 170 koní, je to vlastně jen o trošku víc. A přesně tak to bylo - auto jelo moc dobře, krásně zrychlovalo, ale bylo to jen o trošku lepší než u mě. Tím však nechci říct, že by byl motor slabý - vůbec ne, auto jede opravdu moc dobře, pěkně a plynule.
S nejslabším motorem 2.0, 170 koní bude Ranger určitě lehčí, ale myslím si, že to na něj bude asi málo a volil bych raději některý ze silnějších motorů.
Rozměry
Asi není potřeba psát, že to auto je velké. Jenže ono je obrovské :-) Když zaparkujete třeba za Fabii, tak Ranger vypadá jako kdyby ho omylem vyrobili v jiném měřítku :-) U nás doma řekneme o velké autě, že je velké jako kráva, ale Ranger je spíš velký jako stodola :-) Třeba Škoda Superb je pro hodně lidí dlouhé auto, se kterým se jim bude špatně parkovat - no a Ranger je ještě o 40 cm delší. Stejně tak je o 15 cm širší a o výšce ani nemluvím.
Rozměry Rangeru jsou: délka 5,3 metrů, šířka 1,9 metrů, výška 1,9 metrů.
Jízda a parkování
Měl jsem trošku strach, že bude auto moc velké (jakože je velké) a že se bude špatně řídit. Raději jsem se nevydával do města, ale udělali jsme si výlet z Brna do Slavkova. Cestu tam jsme jeli po dálnici, zpět po okreskách. Ale napadlo mě dát si výzvu a zkusit s Rangerem všechny parkovací domy v Brně, ale popravdě na takovou akci jsem neměl dost odvahy a taky by to byla asi trošku nuda.
Jízda po dálnici
Auto je celkem vysoké a hranaté, takže má odpor vzduchu jako dodávka. Po dálnici se v něm jelo velice pohodlně, neměl jsem pocit, že by auto nějak plavalo nebo se mu dálnice "nelíbila". Jediné, co bych mu vytkl, je že v rychlosti nad cca 100 km/hod už je celkem hodně slyšet vzduch, který "sviští" kolem. Čím jede rychleji, tím je foukání slyšet víc. Ale vzhledem ke tvaru karoserie je to pochopitelné.
Jinak jízda po dálnici úplně v pohodě, klidně bych s tím jel i tisíc kilometrů na dovolenou.
Jízda na silnici
Na běžné české okresní silnici jede Ranger taky dobře, ovšem trošku se mně zdá, že je tvrdší, než bych čekal. Různé díry a nerovnosti jsou v autě trošku cítit. Čekal jsem, že všechny díry, podvozek a velká kola úplně "vyžehlí", ale trošku to "drncalo". Samozřejmě většina ostatních aut na dírách poskakuje rozhodně víc, ale třeba auta značky Subaru to zvládají o něco lépe než Ranger :-/
K jízdě v zatáčkách bych měl malou připomínku k převodovce - zdá se mi, že 10-ti stupňový automat řadí zbytečně moc. Když jedete plynuje funguje na jedničku, ale když jsem jel trošku rychleji v ostřejších zatáčkách, měl jsem pocit, že auto pořád řadí nahoru a dolů a tím maličko cuká. V mém Subaru je ve stejném místě jízda trošku plynulejší i když jedu o něco ostřeji (půjčený Ranger jsem nechtěl hnát a navíc není to moje auto).
Jízda na polní cestě
Samozřejmě jsem zkusil i polní cestu. Tam si Ranger vedl naprosto skvěle a skoro bych řekl, že mu to tam sedělo i nejvíc. Pod jeho koly se polňačka doslova změnila v krásnou hladkou silnici :-) Ranger je vyloženě auto do terénu a vyloženě si to tam užívá :-)
Jízda na polní cestě byla opravdu pohodlná a auto všechny nerovnosti zvládlo naprosto skvěle. Byl by skoro můj sen vydat se Fordem Ranger na nějakou dobrodružnou cestu mimo silnice :-)
Parkování
To je kapitola sama pro sebe - občas (ve městě celkem často) mám problém zaparkovat i se svým 4,9 metrů dlouhým autem, takže s Rangerem o 40 cm delším to byla ještě větší výzva :-) Podélné parkování bylo v pohodě, ale příčnému jsem se raději vyhnul - měl strach, že budu hodně čouhat. Ale ten, kdo má pick-up musí počítat s tím, že parkování bude složité a podzemní garáže ve městech budou jeho nepřítelem.
Závěr
Celkově se mně Ford Ranger líbil i vzhledově i jízdě. Vypadá skvěle, má super výbavu, je z něj krásně vidět a vážně dobře se s ním i jezdí.
Když si položím otázku, jestli bych si ho koupil? Odpovím si, že nevím. Pravda je, že kdykoliv, když jsem se na něj podíval jsem se musel usmívat :-) Ale při parkování mně smích přešel a to jsem do centra města raději ani nejel. Ford Ranger je poměrně specifické auto, které není pro každého. Mně se líbilo a moc! A mimochodem je za hodně dobrou cenu. Takto velké, silné, vybavené a odolné auto se dá koupit za cenu běžného SUV. Jestli chcete něco atraktivního s čím budete vybočovat z řady, tak si běžte Ranger do Fordu Carent v Brně prohlédnout.