Jako jeden z prvních v ČR jsem měl možnost půjčit si v Subaru Mija Autocentrum úplnou novinku Subaru Forester 2025. Toto auto bylo již před několika měsíci představeno v Americe, ale v Evropě je k vidění teprve od ledna 2025.
První týden v lednu dealerství Subaru předalo auta prodejcům a já jsem měl možnost jako jeden z prvních si ho vyzkoušet a to dokonce na 2 dny.
Když jsem na auto dělal reklamní polep, mělo najeto pouhých 10 km. Když jsem si ho půjčil, na tachometru svítilo asi 20 km. Já jsem auto důkladně vyzkoušel, nafotil a vydal se s ním na malý výlet na Pálavu a k Novomlýnským nádržím. Když jsem auto vracel, mělo najeto asi 130 km, takže jsem ho celkem slušně zajel :-)
Vzhled a novinky
Oproti předchozí verzi Foresteru je nová verze úplně jiné auto. Skoro bych řekl, že mají společný jen znak Subaru. Tedy alespoň z pohledu řidiče, který řeší jak auto vypadá, ale neřeší nějaké technické věci (jako díly motoru, podvozek, platformu apod.).
Nový Forester vypadá moc pěkné, je o dost hranatější, má větší přední masku, úplně jiný interiér a celkově auto vypadá modernější a zajímavější. Někdo mě i řekl, že na něj hranatý Forester působí větším a robustnějším dojmem.
Velká změna je i uvnitř, kde si každý jako první všimne obrovského displeje. Tento displej už pár let používá Subaru Outback, nově také Subaru Crosstrek a od letošního roku i nový Forester. Displej je za mě dobrý, dobře čitelný, vše se na něm dobře ovládá a je to přehledné. Já sám mám tento displej už rok v Outbacku a jsem s ním maximálně spokojený.
Důležité je, že pro hlasitost rádia, nastavení teploty a vyhřívání okna jsou stále fyzická tlačítka (třeba v Dong Feng Box, který jsem fotil, je pouze displej a docela mě trvalo než jsem vůbec přišel na to, jak zeslabit rádio nebo zapnout vyhřívání okna).
Za mě je Forester designově moc povedený a interiér s velkým dislejem je super.
Subaru Forester 2025 má oproti svému předchůdci pár novinek. Jedná se hlavně o vylepšení v bezpečnosti. Systém Eyesight nově vidí i auta přijíždějící z boku, takže když jsem najížděl na hlavní silnici upozornil mě, že z boku jede auto. Má i vylepšené čtení dopravních značek, kdy kromě rychlosti ukazuje i další značky.
Bohužel má jednu novinku, která nepotěší a to pískání při překročení povolené rychlosti. Nejsem nějaký pirát silnic a nemám rád, když lidé jezdí rychle, ale stačí, abyste ve městě jeli 52 km a auto už píská :-( Při jízdě v provozu, je to docela otravné - rozjedete se na semaforu, jedete 52 a auto začne pískat, provoz se zahustí, zpomalíte na 45, pak se to zas rozjede, jedete 54 a auto opět píská. Za 15-ti minutovou jízdu Brnem to auto pískalo snad 20x. Lze to sice vypnout, ale musíte do menu a po nastartování je to opět zapnuté. Bohužel za toto nemůže Subaru, ale zákony a má to každé nové auto :-(
Hybridní motor eBoxer
Protože neměl Forester vůbec nic najelo, nevytáčel jsem motor, zbytečně ho nehnal a po dálnici nejel rychleji než 110-115 km/hod. Nemůžu tedy úplně posoudit zrychlení a pružnost motoru eBoxer, ale při normální běžné jízdě ten motor jede dobře a neměl jsem vůbec pocit, že by to byl nějaký lenoch (tak jak tvrdí spousta lidí, kteří tím nikdy nejeli). Dokonce při rozjezdu na křižovatce (běžném rozjezdu v provozu, žádné závodění) se mě zdá, že jede hybrid plynuleji než třeba atmosférický motor v Subaru Outback. V Outbacku je rozjezd o dost hlučnější a takový tužší.
Dobré je, že má auto řadicí pádla pod volantem, která já využívám na podřazení při jízdě z kopce nebo zpomalení před křižovatkou. To mě poradili v Subaru Mija v Brně, zvykl jsem si na to a je to dobré. A málem bych zapomněl napsat, že všechny Subaru mají pouze automatickou převodovku (přesněji tedy CVT převodovku) :-)
Na vyzkoušení toho, jak dvoulitrový hybrid jede si ještě počkám, až bude mít auto najeto víc kilometrů, abych ho netrápil. Snad mě ho ještě někdy půjčí :-)
Jízdní vlastnosti
Kdo už někdy v Subaru jel, nemusí další odstavec ani číst :-) Nový Forester, je prostě Forester a jezdí jako Forester = skvěle.
Pro ostatní - každé Subaru má stálý pohon všech kol, není to jako u ostatních aut, kde zabírají přední kola a až začnou klouzat, tak se přidají zadní. V Subaru jedou všechny 4 kola pořád a se stejným výkonem. Na mokru a na sněhu proto všechny Subaru jedou lépe než auta jiných značek. Všechny modely Subaru mají dokonale vyladěné podvozky, takže i totálně rozbitá silnice (třeba na Vysočině) nebo polní cesta se vám z auta zdá jako krásná hladká silnice s novým asfaltem. Tam kde jiné auta jedou po polňačce 30 km/hod, můžete s Foresterem klidně 80 km/hod a ještě tzv. s prstem v nose :-) V jednom testu jsem měli krásnou větu “při jízdě v Subaru máte pocit, jakoby někdo přes noc opravil všechny silnice” a to přesně sedí.
Na silnici auto perfektně drží jako přilepené, zatáčky projíždí jako by tam snad ani nebyly a přitom díry v silnici nebo dokonce zbržďovací retardéry vás vůbec nemusí zajímat.
Kdo Subaru má, ví jak jezdí, kdo ho nemá ať si ho jde zkusit - třeba v Brně do Mija Autocentra, odkud i já jsem měl půjčené všechny auta Subaru.
Jízdní vlastností jedním slovem - dokonalost.
Parametry
- délka - 467 cm
- šířka - 183 cm
- výška - 173 cm
- motor - 2.0 benzínový hybrid, výkon 100 kW
- výkon baterie - 12 kW
- maximální rychlost - 188 km/ho
- světlá výška - 22 cm
- hmotnost - 1780 kg
- velikost kufru - 508 litrů
- šířka - 183 cm
- výška - 173 cm
- motor - 2.0 benzínový hybrid, výkon 100 kW
- výkon baterie - 12 kW
- maximální rychlost - 188 km/ho
- světlá výška - 22 cm
- hmotnost - 1780 kg
- velikost kufru - 508 litrů
Závěrem
Moc děkuji prodejci Subaru Mija Autocentrum Brno za půjčení nového Forestera a navíc na 2 dny. Auto je perfektní po všech stránkách a vůbec by mě nevadilo s ním vyrazit na měsíc na výlet (třeba na Sardinii, kde jsem byl a kde je spousta nezpevněných cest dělaných jako pro Subaru).
Nového Forestera si můžete jít vyzkoušet nebo rovnou objednat do Subaru Mija Autocentrum na ulici Provazníkova v Brně. K dispozici mají několik aut a rádi Vám Forester předvedou a nechají vyzkoušet.